catchingup

Direktlänk till inlägg 26 februari 2013

Joan Didion samt klantiga säljare

Av Eva Wedberg - 26 februari 2013 23:21

Jag har börjat läsa Joan Didions bok Ett år av magiskt tänkande. Joan Didions man gick hastigt bort i hjärtinfarkt och boken handlar om hur hon jobbar sig igenom det första året som änka. Jag tycker boken är litet för intellektuell för min smak. Ett evigt hoppande mellan dåtid och nutid. Måste man krångla till allt när man skriver? Antagligen lönar det sig eftersom boken fått lysande resentioner.

Ett par saker har jag dock noterat:

När man plötsligt och oväntat drabbas av sorg så vill man gärna poängtera att det fram till katastrofen inträffade var en helt vanlig dag. Ex. de som var i Pearl Harbor när japanerna invaderade 1941 pratade gärna om solen som lyste den morgonen. Jag tänkte på ett av de första inläggen jag skrev i bloggen "Den 12 januari var till att börja med en helt vanlig dag". Man är aldrig så unik som man tror.

Joan Didion skriver också i boken att döden alltid gör sig påmind på olika sätt innan den slår till, det gör den även när det är olyckshändelse. Jag vet inte hur det är med den saken men det är en intressant tanke.


Ett irritationsmoment är de påminnelser och krav som fortsätter komma till Helena. Det har kommit några fakturor efter  hennes död. Vi har omgående kontaktat leverantörerna och förklarat hur det ligger till.  De har varit förstående och vänliga och sagt att de stoppat fakturorna i systemet.

Rent juridiskt är det så att de tillgångar och skulder  som ligger på dödsdagen är de som gäller. Vi som dödsbodelägare ska göra en bouppteckning inom 3 månader. Det kan vi inte göra förrän vi fått in alla underlag, exempelvis från Skatteverket. Därefter regleras tillgångar och skulder. Så de som har fordringar får snällt vänta.

Problemet är att trots att vi ringt flera gånger så fortsätter påminnelser och nu även inkassokrav att komma. Idag fick vi inkassokrav för några filmer hon köpt samt påminnelse på en mobilräkning.  Filmerna fick vi också inkassokrav på förra veckan. Jag ringde och förklarade hur jobbigt det är att vi får dessa  krav (vi har tidigare fått 2 påminnelser som vi ringt om) . De skyller hela tiden på att breven redan låg i systemet och inte gick att stoppa.

Jag ringde även Tele2 om mobilfakturan. Killen jag pratade med upplyste mig om att det här var kostnader som uppstått före 12 januari. Tänk det kunde jag nästan räkna ut själv.

En elak röst i mig kan inte utesluta att de medvetet fortsätter skicka påminnelser och i hota med betalningsanmärkningar. De flesta människor är rädda för att på prickar och många tycker nog det är så obehagligt att de hellre betalar. 

De hade nog inte räknat med den ilskna kärring de skulle väcka upp och de jag fick på tråden idag förbannade nog sitt öde. En klimakterietant som har en väldigt kort stubin på grund av sorg är inte att leka med :-)

 
 
Ingen bild

Isabel

28 februari 2013 10:05

Tack för din blogg Eva! <3

Eva Wedberg

28 februari 2013 10:34

Tack själv för att du läser. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Wedberg - 8 april 2022 16:18


Älskade vännen!! Så länge sen jag skrev här. Idag är det din födelsedag, ännu en utan dig. Det är 10:e gången vi inte kan fira dig. Om du fått vara kvar hade vi firat din 31-årsdag idag. Men du är för alltid 21, litet vilsen och inte riktigt vuxen. J...

Av Eva Wedberg - 8 april 2020 20:32


Älskade Stinta!   Det är så obegripligt, ytterligare en födelsedag utan dig. Jag börjar tappa räkningen hur många gånger du inte varit med. Jag tror det är den åttonde gången nu.  Det har flera gånger varit dramatiskt runt omkring den här dagen...

Av Eva Wedberg - 12 januari 2020 18:28

12 januari. F**ng j**a dag. Sju år idag sen katastrofen. Det är helt otroligt att det gått sju är. 12 januari kommer aldrig att bli en bra dag. Inget den dagen kan uppväga att Helena lämnade oss den 12 januari 2013. Jag vet inte om ni sett filmer...

Av Eva Wedberg - 8 april 2019 12:03


     28 år idag 28 år, bara två år till 30. När du lämnade oss var du mindre än två år äldre än 20. Och du är för evigt 21 år, det var de år du fick här hos oss. Eller snarare de år vi fick med dig. Daniel din storebror som föddes 19 månade...

Av Eva Wedberg - 11 januari 2018 21:12

Helt plötsligt är vi här igen. 11 januari, imorgon 12 januari. Det har gått ytterligare ett år. 5 år. Det är svårt att förstå. Så kort tid och ett helt liv på samma gång. Jag mår bra nu. Livet är gott på så många sätt. Jag är glad för det mes...

Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
<<<
Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards