catchingup

Alla inlägg den 15 april 2013

Av Eva Wedberg - 15 april 2013 21:07

 

 


 

 

Av Eva Wedberg - 15 april 2013 21:00

Antecknat 12/2   2013


Helenas begravningsdag

En månad sen katastrofen. Sen tideräkningen började om.

Och det var dagen vi begravde vår fina flicka.

Vaknade med en nervös klump i magen.

Skulle vi klara av det känslomässigt?

Skulle vi klara allt praktiskt?

Hade vi tagit i för mycket?


Vi var uppe före 7.

Sören, Monica, Jimmy, David, jag, Daniel, Tommy samt Tommy Hjemli åkter till Folkets hus 7,30.

Vi jobbade på så bra med att pynta och duka så vi var klara före 10.

Anna och Sara kom hem till oss, strax efter Malin och Emilia.

Vi bytte om. Tommy och Daniel i kostym. Jag svart kjol och kofta och med den gröna sjalen jag fått av Helena.

Begravningen började 13 men vi var i Tumba kyrka redan strax efter 12.

Mina bröder och syskonbarn var redan där, kramar och gråt.


Jag gick in och hälsade på kistan. Så mycket blommor. Ställde upp foton på Helena och på hundarna. Åsa gav mig fjärilar som jag klistrade upp på kistan.

Jag hann krama och hälsa på många av gästerna innan ceremonin. Det kändes bra för det avdramatiserade något.

Kyrkan blev i princip fullsatt. Under tiden folk strömmade in spelade Gunnar piano. Nästan som en barpianist, men det kändes bra.

Det tog sån tid för mig att hälsa på alla så jag blev nästan sen. I sista minuten satte jag mig på plats.

Jag tror Helena såg mig och hon skakade  säkert på huvudet. Hon var alltid irriterad över att jag har så svårt att passa tider. "Men för i helvete mamma, ska det vara så svårt att komma i tid".


Ceremonin inleddes med att Emilia och kusin Emilia sjäng Sonja Aldéns "Du är allt", så fint. Det kändes både som att de sjöng för Helena men också som att det var en text som förmedlades av Helena till Emilia. ...."då ska vi ta varandras händer då ska vi minnas denna dag och förstå  vad som än händer är det alltid du och jag"


Därefter spelade Gunnar Circle of life på orgel.


Monica höll ett fint tal. Jag trodde hon missat att det var hon som skulle upp så jag pekade och gestikulerade och lurade fram henne precis när prästen skulle skrida högtidligt frami gången. Det löste sig iallafall.

Vi var tvungna att skratta åt det efteråt, Helena skulle ha älskat hur vi vimsade på.

Monica pratade om att vi ska tänka att Helena har det bra nu, inte tänka på henne med sorg.

Monica tackade mig, Tommy, Daniel och Emilia för att vi öppnat vårt hem den här tiden på ett fantastiskt sätt. Det var fint av henne att säga det.

Prästen Anna-Lena pratade om Helena, förmedlade det vi tidigare pratat om.

Att Helena var rastlös och rolig och älskade djur. Jag ville bara att Anna-Lena skulle fortsätta prata. Jag tycker så mycket om att prata om och höra om  Helena. Jag vill minnas allt och jag vill att allt ska komma fram.

Vi sjöng psalmerna 289, 730 och 882. Fina psalmer som jag är glad att vi valde.


Avskedstagande tog lång tid. Jag klappade på kistan, klappade fotot, pratade med Helena.

När alla tog avsked blev det så småningom ett berg av rosor och andra blommor.

Under avskedet spelade Gunnar My heart will go on, Wiil U be there, Gabriellas sång, Tears in heaven.

Många kramade och pussade oss på vägen från avskedstagandet.


Familjen Craftman hade en egen punkt.

Emma hade skrivit ett brev till Helena om hur mycket hon skulle sakna henne och att hon ska leva för henne också nu.

Åsa inledde med att sparka av sig sina högklackade skor och pratade sedan om att hur hon upplevt Helena och om första och sista gången hon såg henne.

De avslutade med att sjunga psalm 799 tillsammans med Lovisa och Michael spelade fiol.


Under deras tal pekade Emilia på mig och sade att hon vill hålla tal. Jag sade till Anna-Lena som var litet stressad för hon tyckte det drog ut på tiden.

Men - Emilia fick hålla sitt tal. Helt utan papper pratade hon om att Helena var hennes starkast lysande stjärna. Hon berättade också om att när hon och Helena tittade på galor på TV, exempelvis Guldbaggegalan så brukade de vänta på att den som fick pris skulle tacka familjen, för då visste de att talet var slut. Så nu ville Emilia tacka alla som var i kyrkan för alla var Helenas familj.

Det var nära att folk applåderade.  Fantastiska, underbara Emilia!!!!!

"Himlen är oskyldigt blå" spelades.

Därefter bars Helena ut. Av Tommy, Daniel, Sören, Jimmy, David och Olle. Så rätt att det var de som gjorde det.

Vi följde efter till bilen.

Vi åkte i karavan till Lilla Dalen. Jag och Tommy i första bilen. Märkligt att åka och se kistan genom rutan i bilen framför . Och veta att det var Helena som låg där.

Daniel ville inte följa med till Lilla Dalen så Alf tog över. Helena bars sedan till plats M76 och sänkte så ner henne.

Prästen läste en bön och alla som ville fick ta ett farväl.

Älskade, älskade Helena.

Vi lämnade henne där - i vigd jord.

Ett hundratal av gästerna samlades sedan på tacobuffé i Segersjö Folkets hus. Det kändes bra, alla fick prata med varandra och oss. Kristoffer och Johanna hade fixat så allt var klart när vi kom.

Tommy hälsade välkommen.

Jag höll tal om Helena som inte riktigt orkade, trots att hon nog sett fram emot festen. Jag berättade anekdoter från hennes uppväxt. Avslutade med att prata om att jag trots allt har mycket att leva för och att jag vill hänga med tills jag är 90 men sen vill jag vila hos Helena i Lilla Dalen. Jag hoppas att hon möter mig och att vi kan catcha upp sen sist. Och då ska jag aldrig, aldrig släppa henne.

Ett bildspel som Emilia gjort rullade, med inklippta kommentarer och med Helenas musik.


Vi var många som hjälptes åt att städa.

Åsa och Lovisa var kvar sist. Kramade Åsa, ville tacka för allt stöd den senaste månaden och för att hon är en sån god vän, men orden stockade sig.

Tommy och Kristina var kvar hos oss så vi satt och pratade med dem. Skönt att ha sällskap och kunna koppla av.


Vi somnade ovaggade.

Trots allt nöjda.




Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards