catchingup

Direktlänk till inlägg 14 maj 2013

För detta med sig något gott?

Av Eva Wedberg - 14 maj 2013 19:56

Jag har faktiskt haft ett par bra dagar. Jag säger faktiskt för det känns förvånande. Att jag känt energi, jag har känt lust att göra saker. Stundvis har världen varit på rätt köl.

Det är bara att ta emot såna dagar. De behövs för att hämta kraft för de tyngre dagarna. Och för att ta igen litet av de krafter som gått åt de senaste månaderna.

Det förvånar mig att jag inte blivit förkyld eller sjuk på annat sätt. Det kan ju inte finnas mycket motståndskraft kvar. Kanske håller jag emot ännu, slappnar inte av tillräckligt för att bacillerna ska fästa.


Det sägs att det finns en mening med allt som sker. Jag måste säga att jag inte ser någon mening i att vår familj drabbades av denna fruktansvärda förlust.

Men det har hänt, det går inte att backa tiden och få det "ohänt", även om det är det jag skulle vilja helst av allt.

I detta kan jag göra egna val.


1. Jag kan ge upp allt

2. Jag kan gå igenom detta sorgearbete och sedan fortsätta mitt liv.

3. Jag går igenom sorgearbetet och försöker göra något meningsfullt . Ta lärdom och göra skillnad.


Alternativ 1 fanns aldrig.

Alternativ 2 känns frestande, försöka gå tillbaka till en vardag som i stort sett ser ut som innan detta hände.

Alternativ 3  Det alternativ jag försöker arbeta med. Försöka hitta en vardag och ett bra liv. Menn också skapa en mening med det som skett.  Och lära sig något.


Vad har jag då lärt mig/blivit bättre på hittills?

Att  jag har många vänner och släktingar som finns där när man behöver.

Att tala om för nära och kära vad de betyder för mig.

Att ta hjälp, man klarar inte allt själv

Att jobbet inte är så viktigt (men jag trivs med att jobba)


Hur försöker jag göra skillnad? För mig själv och andra

Jag bloggar om det som hänt.

Jag lär mig fakta om sorg, saknad och suicid.

Jag skriver om meningslösheten med suicid och att det inte behöver hända.

Jag är öppen för alla om det som hänt oss.

Jag har börjat intressera mig mer kring existentiella frågor.



Det funkar inte att ladda upp bilder just nu men vill avsluta med några rader ur boken "En liten bok om sorg och saknad"


Du måste ta vara på

det liv du ändå har

Släpp in allt runt omkring dig

Du har så mycket kvar










 
 
Ingen bild

Kerstin Hinks

14 maj 2013 23:32

Hej Eva!

Vill bara säga att jag följer Din blogg och Din dagliga kamp. Du skriver på ett mycket enkelt sätt och beskriver saker och ting som de är utan att konstla till det. Tänkte extra mycket på Dig och Helena (som jag aldrig träffat, men lärt känna genom Dig) ikväll när jag såg delfinalen av Eurovision - fjärilar överallt! Kram Kerstin

Eva Wedberg

15 maj 2013 15:42

Tack snälla Kerstin.
Vad roligt att du lagt märke till fjärilarna.Vet du, vi kommenterade faktiskt dem när vi satt och tittade igår. Vi tyckte det kändes som Helena hade varit med och regisserat. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Wedberg - 8 april 2022 16:18


Älskade vännen!! Så länge sen jag skrev här. Idag är det din födelsedag, ännu en utan dig. Det är 10:e gången vi inte kan fira dig. Om du fått vara kvar hade vi firat din 31-årsdag idag. Men du är för alltid 21, litet vilsen och inte riktigt vuxen. J...

Av Eva Wedberg - 8 april 2020 20:32


Älskade Stinta!   Det är så obegripligt, ytterligare en födelsedag utan dig. Jag börjar tappa räkningen hur många gånger du inte varit med. Jag tror det är den åttonde gången nu.  Det har flera gånger varit dramatiskt runt omkring den här dagen...

Av Eva Wedberg - 12 januari 2020 18:28

12 januari. F**ng j**a dag. Sju år idag sen katastrofen. Det är helt otroligt att det gått sju är. 12 januari kommer aldrig att bli en bra dag. Inget den dagen kan uppväga att Helena lämnade oss den 12 januari 2013. Jag vet inte om ni sett filmer...

Av Eva Wedberg - 8 april 2019 12:03


     28 år idag 28 år, bara två år till 30. När du lämnade oss var du mindre än två år äldre än 20. Och du är för evigt 21 år, det var de år du fick här hos oss. Eller snarare de år vi fick med dig. Daniel din storebror som föddes 19 månade...

Av Eva Wedberg - 11 januari 2018 21:12

Helt plötsligt är vi här igen. 11 januari, imorgon 12 januari. Det har gått ytterligare ett år. 5 år. Det är svårt att förstå. Så kort tid och ett helt liv på samma gång. Jag mår bra nu. Livet är gott på så många sätt. Jag är glad för det mes...

Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards