catchingup

Alla inlägg den 22 maj 2013

Av Eva Wedberg - 22 maj 2013 18:28

Jag har verkligen kommit in i en period när jag tänker mycket på sånt Helena och jag gjorde tillsammans.

Mycket av tid och kraft har gått åt till att sakna och sörja. Det är precis som att jag inte orkat ta in minnena av Helena på riktigt förrän nu.

De första två månaderna var faktiskt konfunderad över att jag hade så få specifika minnen av Helena. Jag kom ihåg hur hon var och så men när jag skulle berätta nåt särskilt så kom jag inte på nånting. Mer än de två minnena jag drog på begravningen. Att hon hoppade i vattnet och simmade när hon var 6 år samt att hon körde på vänster sida av vägen när hon övningskörde. Men sen var det stopp.


Nu kommer minnena mer och mer. Hur hon tog hand om Emilia när hon var nyfödd. När hon fick en top och trosor när hon var 5 år och blev så glad för det att hon sprang över skolgården med bara de kläderna på sig.


Jag går också tillbaka i mina dagböcker och läser. Vad gjorde vi förra året den här dagen?  Förförra året?

Förra året tog jag och Helena en långpromenad på kvällen kan jag berätta.


Jag tänker också på allt Helena missar.

Hon fick inte se Melodifestivalen i söndags. Hon har inte sett de svarta byxorna jag köpte för ett tag sen.

Snart kommer det att komma in människor i våra liv som inte har träffat Helena.


Häromkvällen när Sverige vann guld i hockey-VM. Det första nånsin på hemmaplan. Så blev jag så ledsen att Helena inte fick uppleva att vi vann hockey-VM i Globen. Trots att jag vet att hon inte skulle bry sig en sekund om Sverige vann eller kom sist, hon var totalt ointresserad av hockey.

Men grejen är att hon inte ens fick vara med och strunta i hur det gick.


 

Av Eva Wedberg - 22 maj 2013 08:41

Igår morse fick jag supercravings efter Helena när jag var på väg till jobbet.

Jag startade Helenas lista på spotify och svängde in på kyrkogården.

Ofta känns det bra, bara att åka till kyrkogården, parkera, gå cirak 100 meter till graven, stå där en stund och låta tårarna komma. Efteråt kan jag fungera större delen av dagen utan problem.


Igår när jag kom upp satt ett gäng kyrkogårdsarbetare på en bänk, inte långt från "vår" plats.

De hade uppenbarligen paus och de satt och pratade. Problemet var att de var så högljudda  så jag utan problem kunde höra vad de pratade om(form på födelsemärken bland annat). Tydligen var det kul också för de skrattade en hel del.


Jag är den första att tycka att det är viktigt att trivas och ha trevligt med sina arbetskamrater. Men jobbar man på en kyrkogård bör man kanske tänka sig för. Det var tidig vardagmorgon, inte den vanligaste tiden att besöka en grav men det var ändå öppet så då kan man förvänta sig möjligheten att det kommer besökare.


Jag kände mig väldigt störd av deras uppförande och mitt besök blev inte så rofyllt som jag ville.


Så nu har jag minsann skickat mail till deras CHEF och berättat om min upplevelse och även uppmanat honom att påminna sina medarbetare om vilka policies som bör gälla.


Förr i tiden, i mitt tidigare liv hade jag säkert inte brytt mig.  Men då var då och nu är nu.  


Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards