Direktlänk till inlägg 2 juni 2013
Det finns myter kring suicid.
Till exempel att den som bestämt sig inte kan hindras.
Forskare är relativt överens om att suicid oftast sker på impuls. Även om man planerat handlingen så kan skiljelinjen mellan genomförande och att låta bli vara mycket smal.
Forskning visar också att av dem som försökt ta sitt liv men räddats så kommer 80% av dem aldrig att försöka igen.
För mig som anhörig är det naturligtvis hårt att läsa såna fakta, Helenas död känns än mer meningslös.
Samtidigt, jag kan aldrig få tillbaka Helena. Om jag kunde få tillbaka henne genom att inte göra nånting, inte läsa fakta, inte försöka visa hur det är att mista en kär anhörig genom suicid, inte försöka påverka. Då skulle jag inte göra nånting.
Men nu har det hänt och det går inte att vrida tiden tillbaka. Och då är det min plikt att försöka påverka det lilla jag kan för att minska på denna epidemi som suicid faktiskt är.
Jag har läst en avhandling av Helena Rådbo. Hon är forskare vid Karlstads univeritet och har forskat kring hur man kan förebygga suicid kring järnvägar. "Systeminriktad prevention av järnvägssjälvmord"
Det är en lättläst avhandling som finns att ladda ner på nätet.
Forskningen var beställd av Banverket och kom 2008. Det verkligt intressanta är kanske vilka åtgärder man satt in efteråt, om man följt forskningsresultaten.
De flesta sker nära tättbebyggda områden, ofta relativt nära hemmet.
Hon har delat in metoderna för hur man kan förebygga suicid på järnväg i 3 områden; den enskildes beslut, tillgänglighet samt att begränsa skadan vid kolllision.
1. Åtgärder som kan påverka attraktionen och närheten av järnvägstrafik som en
självmordsmetod.
Påverkan av individers/allmänhetens kunskap och medvetenhet
Närhet, trafikintensitet och regelbundenhet
Hastighet
2. Åtgärder som kan påverka tillgängligheten och möjligheten till kollision
Hindrande åtgärder: staket och rumslig separation
Rädda sig undan eller bli ”bortplockad”: detektion, alarm, avskräckande eller
borttagande funktioner
Hastighetsbegränsning och bromskapacitet
3. Åtgärder som kan påverka konsekvensen av kollisionen
Modifiering av fronten
Hjul och spårdesign (området närmast spåret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 |
12 | 13 | 14 |
15 |
16 |
|||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 |
|||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
|||
|