catchingup

Direktlänk till inlägg 23 november 2013

Winnerbäck

Av Eva Wedberg - 23 november 2013 07:39


Igår kändes det som Helena gjorde sig påmind mer påtagligt än vanligt. Hon inns ju med på flera sätt hela tiden. I tankar och när vi åker till hennes grav, tänder ljus hemma, i musik eller tittar på bilder av henne.

På radion spelades flera låtar som jag förknippar särskilt med henne.

Passengers "Let her go" som jag tidigare lagt upp här på bloggen. Den blev populär och spelades hela tiden i början av året och jag tyckte texten talade så fint om det som hänt "You only know you love her when you let her go".

En annan sång som jag ocksåhörde på radion igår och som jag förknippar med Helena, men av helt andra orsaker är Martin Stenmark och "Sjumilakliv" Helena blev så irriterad när hon hörde den för hon tyckte den var så dålig. Framför allt retade hon sig på texten som hon tyckte var full av nödrim och allmänt usel  

"Jag vill kasta loss, och lära mig slåss"

"Jag vill byta hamn, vara den som försvann"

för att nu nämna några odödliga mästerverk. 

Nu när jag hör låten ser jag och hör Helena. "Men alltså, åhhh, hur kaaann man bara skriva nåt så jävla dåligt. Den e ju helt blääähhhh. Kan han inte bara hålla käften"


Och så Winnerbäck. Helt oväntat fick jag erbjudande att ta över en biljett till Winnerbäcks konsert på hovet igår.

Jag har lyssnat mycket på Lars Winnerbäcks musik men det var första gången jag hörde honom live. 

Han är inte den mest utåtriktade artist man kan tänka sig. Han skriker inte "Mår ni braaa???"  eller står och klappar med händerna över huvudet för att få publiken med sig.  

Han kör sina låtar och nångång säger han några ord mellan.

Men hans musik och framförallt texter är helt fantastiska och alla kan dem. Så det blir allsång iallafall.

De 2½ timmarna konserten varade bara flög iväg.


Helena var den som fick mig att upptäcka Winnerbäck en gång i tiden.

Hon gjorde bland annat collage till sin syster som inramades med Winnerbäcks låt  Kom änglar,  som börjar med: "Den vackraste stunden i livet var den när du kom"

En underbar textrad som jag vet också betyder  mycket för min vän Ingrid.


"Tidvis" har jag fått till mig från en av Helenas kompisar nu senare.


Till sist den jag tycker mest om och som det senaste åreet har fått en speciell betydelse.

Lyssna gärna extra på texten till" Kom ihåg mig"





 
 
Jeanette

Jeanette

23 november 2013 08:55

❤ Vad hände med Helena? Om man får fråga..
Har själv ett par låtar som påminner mig om min son som inte heller är med oss ❤

http://www.livetochjeanette.bloggplatsen.se

Eva Wedberg

23 november 2013 17:53

Helena tog sitt liv den 12 januari i år. Vi hade inte alls anat att det kunde hända.
Jag läste i din blogg om din son. Vilken grym situation ni ställdes inför. Som förälder vill man skydda sitt barn från det att man får veta att de finns i magen och sen hela livet ut. Ta hand om dig. Kram

 
Ingen bild

Jenny

23 november 2013 12:15

Åh älskade Lasse! Många är stunderna när jag lyssnat på hans musik när jag mått riktigt dåligt. Han är en naturlig del av mitt liv numera. Varje gång jag når dåligt åker nån av hans alster på.
"Min älskling har ett hjärta av snö" , Söndermarken ....
Lasse får mig alltid på ett lite bättre humör!

Eva Wedberg

23 november 2013 17:46

Jag kan bara hålla med. Han är helt fantastisk med sina texter. Idag hittade jag ett klipp på youtube som var från när han var 17 år, En otursdag tror jag den hette. Litet lättsammare än det han skriver nu men jättebra redan då.

 
Ingen bild

Ingrid

26 november 2013 19:48

Den vackraste stunden. Ja, Eva, den låten betyder så oerhört mycket för oss båda.
När vi lyssnade på Winnerbäck i Övik för några veckor sedan så spelade han Kom ihåg mig som extranummer. Vi var fem personer som satt med rinnande tårar under den stunden. Vi kommer ihåg. Kommer aldrig att glömma.

Kramar Ingrid Norman :)

Eva Wedberg

27 november 2013 22:15

Ja, vi ska alltid minnas. Jag läste en intervju med Sven Wollter för ett tag sedan. Han har ju också mist ett barn. På frågan hur många barn han har svarade han : "Fyra som skuttar omkring på gatorna och ett som skuttar omkring i hjärtat. "
Jag tyckte det var så fint beskrivet. Vi ska alltid komma ihåg och alltid ha med oss dem vi mist. Kram på dig kära Ingrid Norman

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Wedberg - 8 april 2022 16:18


Älskade vännen!! Så länge sen jag skrev här. Idag är det din födelsedag, ännu en utan dig. Det är 10:e gången vi inte kan fira dig. Om du fått vara kvar hade vi firat din 31-årsdag idag. Men du är för alltid 21, litet vilsen och inte riktigt vuxen. J...

Av Eva Wedberg - 8 april 2020 20:32


Älskade Stinta!   Det är så obegripligt, ytterligare en födelsedag utan dig. Jag börjar tappa räkningen hur många gånger du inte varit med. Jag tror det är den åttonde gången nu.  Det har flera gånger varit dramatiskt runt omkring den här dagen...

Av Eva Wedberg - 12 januari 2020 18:28

12 januari. F**ng j**a dag. Sju år idag sen katastrofen. Det är helt otroligt att det gått sju är. 12 januari kommer aldrig att bli en bra dag. Inget den dagen kan uppväga att Helena lämnade oss den 12 januari 2013. Jag vet inte om ni sett filmer...

Av Eva Wedberg - 8 april 2019 12:03


     28 år idag 28 år, bara två år till 30. När du lämnade oss var du mindre än två år äldre än 20. Och du är för evigt 21 år, det var de år du fick här hos oss. Eller snarare de år vi fick med dig. Daniel din storebror som föddes 19 månade...

Av Eva Wedberg - 11 januari 2018 21:12

Helt plötsligt är vi här igen. 11 januari, imorgon 12 januari. Det har gått ytterligare ett år. 5 år. Det är svårt att förstå. Så kort tid och ett helt liv på samma gång. Jag mår bra nu. Livet är gott på så många sätt. Jag är glad för det mes...

Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards