catchingup

Alla inlägg den 20 augusti 2014

Av Eva Wedberg - 20 augusti 2014 22:14

Aftonbladet uppmärksammar åter problematiken  kring psykisk ohälsa och självmord.

Dels genom artikelserien Otillräcklig dels genom webTV-programmet Partiprogrammet.

I det senare framträdde ikväll bland annat Ludmilla Rosengren. Hon är läkare och terapeut och har även hon förlorat en dotter genom suicid.

Ludmilla är ordförande i Suicide Zero, en förening där även jag engagerat mig och jag är kassör i dess styrelse.


I ett inlägg i Partiprogrammet framträder jag och två  kvinnor till som förlorat närstående i suicid.

Vi berättar under en halv minut var om den person vi förlorat.

Jag är ju inte alls van att bli filmad på det här sättet och var rätt nervös i den varma studion.

Däremot är jag väldigt tacksam att jag fick möjlighet att berätta om Helena på det här sättet, om människan Helena som jag saknar så.

Jag hoppas jag också lyckas förmedla styrka till andra drabbade att prata om det som hänt.


Om ni är intresserade av att se klippet så är webbadressen här:

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/otillracklig/article19395273.ab



Min blogg läggs för övrigt numera också upp på Suicide Zeros hemsida; www.suicidezero.se. Den är i stort likadan som i catchingup, dock utan bilder.


Stillbild från mitt framträdande på webb-TV

   

Text ur Aftonbladet idag

Eva förlorade sin dotter Helena.

Cecilia förlorade sin dotter Caroline.

Kim förlorade sin pojkvän Johan.

Nu vill de bryta tabut kring självmord - och uppmanar fler att prata.

– Det är ingenting som man ska behöva skämmas för, säger Kim.De har alla varit med om något av det värsta som kan hända: att en närstående tar sitt liv. Kvar står de i sorgen, saknaden - och tystnaden. När Kims 27-årige pojkvän begick självmord för ett år sedan så märkte hon hur svårt omgivningen hade att bemöta henne.

"Läskigt att prata om det"

– Reaktionerna jag har fått när jag pratar om vad som hänt är bland annat obehag och rädsla och försök till att avsluta konversationen. Många tycker det är läskigt att prata om det och undviker därför helst ämnet helt, säger hon.

Kim är långt ifrån ensam att gå igenom den tragedi som det innebär när en anhörig tar sitt liv. Antalet självmord ökar för andra året i rad och det är bland ungdomar som den största ökningen har skett. I fjol tog 176 unga mellan 15 och 24 år sitt liv. I samma åldersgrupp är självmord den vanligaste dödsorsaken.

Förlorade sina döttrar

Eva och Cecilia förlorade sina döttrar alldeles för tidigt. Nu vill de båda lyfta vikten av att våga prata om öppet om det som har hänt.

– Tabut som fortfarande finns gör att det blir ännu mer hysch-hysch. Det är jätteviktigt att vi pratar med varandra och att vi belyser psykisk ohälsa, säger Cecilia, vars dotter Caroline tog livet av sig, 17 år gammal.

Evas dotter Helena begick självmord när hon var 21 år och Eva menar att det är helt avgörande att prata om det man går igenom.

– Det är lätt att tro att om man är tyst så går det över och läker ut, men det är ju precis tvärtom. Sorgen och saknaden finns hela tiden, men de känslorna kan gå bredvid en, istället för att ta över allt, säger hon.

Bryta tabun

I Aftonbladet TV:s Partiprogrammet ägnas den här veckan hela programmet åt att prata om psykisk ohälsa bland unga. Kim hoppas på att samtalen kan bryta tabun och nå ut till människor som kämpar.

– Självmord och psykisk ohälsa är väldigt vanligt och ingenting man ska behöva skämmas över eller försöka dölja för sin omgivning, eftersom alla har rätt till att få hjälp. Genom att prata kan man nå ut till människor som mår dåligt innan det är försent, säger hon.


Partiprogrammet sänds live på Aftonbladet.se i kväll kl 19.00

Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards