catchingup

Alla inlägg den 5 mars 2015

Av Eva Wedberg - 5 mars 2015 22:20

I helgen besökte jag en hälsomässa i Härjedalen.
Jag var inbjuden dit för att föreläsa. Efter en resa med nattåg till Östersund och därefter några timmar i buss kom jag så fram.
Jag föreläste först en dryg timme. Jag berättade min historia, om det som hände med Helena och tiden efter. Jag pratade också om Suicide Zero och om hur vi måste jobba för att minska antalet självmord.
Efter min föreläsning pratade jag och åhörarna ytterligare nära två timmar. Jag fick ta del av andras gripande historier och en del av vad man gjort i Härjedalen för att sänka självmordstalen. Det blev en väldigt fin och för mig värdefull stund.
Jag slogs av hur mycket som görs, hur många som engagerar sig och försöker vända en ond spiral. Det blev också alltmer tydligt att vi måste hitta sätt att samordna insatserna och idéerna. För de finns där i stor skala.
Jag insåg också återigen hur värdefullt det är för mig att jobba med detta. Att jag får större förståelse i mitt huvud för det som hände. Att känna gemenskap med andra som upplevt samma sak. Och stärkt i vikten av att fortsätta. Att dra mitt strå för att åstadkomma en förändring.

När jag var liten för 40-50 år sedan var det runt 1000 personer som dig i trafiken varje år, nu är det förre än 300, mindre än en tredjedel så många som för 40 år sedan. Jag har en förhoppning om att få leva minst 40 år till. Om motsvarande resurser satsas för att förebygga självmord de närmaste 40 så borde jag få uppleva att antalet självmord minskar från 1600 till mindre än en tredjedel, 500/år.


Sonfjällsskolan

 

Väntan på bussen

 

Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards