catchingup

Alla inlägg den 8 april 2019

Av Eva Wedberg - 8 april 2019 12:03

   

 28 år idag

28 år, bara två år till 30.

När du lämnade oss var du mindre än två år äldre än 20.

Och du är för evigt 21 år, det var de år du fick här hos oss. Eller snarare de år vi fick med dig.

Daniel din storebror som föddes 19 månader före dig är snart 30.

Och Emilia, som du var som en extramamma för har fyllt 20 och är snart lika gammal som du.

Det är så märkligt när man tänker i de perspektiven. Du är storasyster och storkusin men snart yngst av alla.

För 21 år är du.

Din morbror uttryckte att du klev av den där januaridagen 2013. Du klev av och vi fortsatte resan utan dig.

Jag skulle så gärna vilja säga att vi firar idag. För det är så klart en dag att fira att du kom till oss. Jag är tacksam för våra år tillsammans.

Men jag känner ingen feststämning, jag känner mig bara ledsen. Du är inte här, inte idag och inga andra dagar.

Älskade Helena, våran Stinta. Så saknad, alla dagar.

Den dag du föddes var en måndag precis som idag. En varm och solig måndag, det var närmast sommarvärme ute. Det var en drömförlossning, snabbt och lätt. Jag har många gånger sagt att om alla förlossningar var som din så skulle jag kunnat föda hundra barn.

Din första födelsedag sen du lämnat oss var också en solig och varm måndag. Men vilken skillnad.

Jag minns hur jag oroade mig för hur det skulle vara på din födelsedag när du inte var här. Jag  ville helst undvika dagen, hoppa över den. Det kändes så outhärdligt med din födelsedag utan dig.

Till slut bestämde vi oss för att ta makten över dagen. Vi fixade en buffé och bjöd in ett stort antal nära och kära.

Det var en jobbig dag. Men vi bestämde själva hur vi skulle ta oss igenom den.

Nu har det gått ytterligare sex år. Efter den där första födelsedagen utan dig har det inte känts naturligt att fira. Det blir istället en dag när du om möjligt är med oss mer i tankarna än annars.

Det är din dag , i varje andetag, men vi firar inte.

Med tiden blir vardagen möjlig att hantera. Jag tänker ofta på dig med ett leende. Ibland kan jag sakna dig vid de mest triviala situationer. Som när jag är sen till ett möte kan jag tänka hur irriterad du skulle vara att jag inte kan passa tider.

Men två dagar på året är och förblir bottenlösa.

Årsdagen när du lämnade oss, all förtvivlan som kommer över oss igen.

Och din födelsedag, påminnelsen om alla år vi inte fick tillsammans.


Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards