catchingup

Alla inlägg den 12 januari 2020

Av Eva Wedberg - 12 januari 2020 18:28

12 januari. F**ng j**a dag.

Sju år idag sen katastrofen. Det är helt otroligt att det gått sju är. 12 januari kommer aldrig att bli en bra dag. Inget den dagen kan uppväga att Helena lämnade oss den 12 januari 2013.

Jag vet inte om ni sett filmerna om det helt bedårande träsktrollet Shreck.  I en av filmerna får han välja bort en dag i sitt liv. Shreck begår misstaget att välja bort den dag han föddes och därmed försvann även alla andra dagar.

Om jag fick välja bort en dag i mitt liv så skulle det utan tvekan vara 12 januari 2013. Tänk om man bara kunde deleta den dagen och ta vid från 11 januari igen.

Sju år är en lång tid att inte få träffas och vara tillsammans. Det är så mycket jag skulle vilja säga. Så mycket som inte blev sagt när jag hade chansen, då när jag trodde att vi hade hela livet på oss att prata med varandra.

Men också så mycket jag velat säga om det liv som vi kallar efterlivet. All kärlet och längtan som ligger uppdämnd och bara väntar på att komma ut.

Och  allt som händer oss här och nu. Som hänt de senaste sju åren och där Helena skulle varit en självklar del.

Men sen är det är ju också så att förlora Helena har  gjort att livet tagit oss på vägar vi troligen inte gått annars. Livet fungerar så, vi påverkas och förändras av det som händer och förhoppningsvis lär vi oss något längs vägen.

Jag hade knappt ägnat psykisk ohälsa och självmord en tanke innan vi förlorade Helena. Jag hade helt enkelt inte kunskapen,jag oroade mig inte ens för att det skulle hända, för det fanns inte i min sinnesvärld. Kanske det största misstaget jag gjorde. Jag vet inte om det kunnat rädda Helena om vi i omgivningen haft mer kunskap. Det finns inga garantier, men chansen är relativt stor att det gjort skillnad.

En stor del i mitt sorgearbete var att söka kunskap och att engagera mig i dessa frågor. Jag kom tidigt i kontakt med Suicide Zero och har haft förmånen att följa föreningen från det att vi var några få engagerade till att idag vara mer än 10 anställda och begreppet Suicide Zero är välkänt.

Sen 1 januari arbetar jag heltid i Suicide Zero och det känns både meningsfult och en ynnest att få möjlighet att arbeta inom ett ämne jag brinner för.

Ett av de ben Suicide Zero står på är  påverkansarbete för att psykisk ohälsa och förebyggande av självmord ska bli en prioriterad politisk fråga. För att verkligen kunna påverka måste man veta hur ett system fungerar, i det här fallet det politiska systemet. Jag började därför engagera mig för att lära mig mer. Parti var givet, jag var medlem sen tidigare. Med viss förvåning insåg jag att det var jätteroligt. Det är också så att i politik hänger frågor ihop och man behöver ta ett ansvar för helheten.

Intresset för politik har bland annat lett till att jag numera sitter som ledamot i Utbildningsnämnden.

Jag har också engagerat mig i flera anhörigföreningar och träffat fantastiska människor som alla försöker hitta vägar att hantera det som egentligen inte går att "hantera"

Så livet fortsätter. Det finns ett talesätt som säger att "Om Gud stänger en dörr så öppnar han ett fönster". Vi påverkas av det som händer. Vissa saker som händer, som att förlora ett barn, går aldrig att göra bra. Hela livet påverkas för all framtid.

Men det kan leda på nya vägar som man aldrig skulle hittat annars.

Livet rullar på men 12 januari kan aldrig bli en riktigt bra dag. Den dagen kastas jag alltid tillbaka till den förfärliga lördagen 2013 när vår älskade Stinta inte orkade.       



Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards