catchingup

Direktlänk till inlägg 13 februari 2017

När har man kommit vidare?

Av Eva Wedberg - 13 februari 2017 22:19

Jag är med i flera anhöriggrupper på Facebook.

Det är bland annat SPES-gruppen för oss som förlorat någon som genom självmord, Föräldrar till barn som lämnade livet, för oss som förlorat barn genom självmord och Febe för oss som förlorat barn.
Som i andra grupper så skriver man inlägg kring det man vill förmedla och man kommenterar och "gillar" varandras inlägg.
För mig är det otroligt värdefullt att kunna dela och ta del av andras tankar på det här sättet och jag tycker att det är en de stora fördelarna med Facebook. Att man kommer i kontakt med andra i liknande situation, oavsett bakgrund , yrke, ålder. Eller kön, även om kvinnor är en överväldigande majoritet.
Jag läser ibland, kommenterar ibland och gör inlägg ibland.
 
De här grupperna fungerar som en ventil för frustration och sorg och saknad. De dagar det känns extra tungt. Eller dagar man känner att det faktiskt blir bättre och vill ge hopp till andra . När man undrar över hur andra gjort i liknande situationer. Man kanske vill dela ett minne eller en bild.
 
Jag är inne några minuter när jag känner behov av det.
Jag vet inte hur det är för andra i grupperna men jag tror att de gör på samma sätt.
 
Häromdagen blev jag så ledsen för en annan mammas skull. Hon hade skrivit ett inlägg och blivit uppmanad av en annan gruppmedlem att släppa sorgen och gå vidare. Säkert var uppmaningen menad i all välvillighet. Men det blir så fel.
Den som drabbas av en svår kris eller sorg känner själv hur man ska göra för att ta sig igenom. Så gott som alla som drabbas kommer tillbaka till ett relativt gott liv.
Tilltufsade kanske men man kommer tillbaka. Förutsättningen är att man får möjlighet och stöd att sörja och bearbeta.
För mig är det avgörande att jag får ha Helena med mig och det är en förutsättning för att jag ska fungera i mitt "andra " liv.
Livet där jag jobbar, träffar vänner, ser på TV, umgås med familjen. Skrattar, jag är en ganska glad och okomplicerad person som skrattar mycket. Jag gjorde det innan Helena dog och jag gör det igen nu.
Det gör inte sorgen och saknaden mindre. Den finns där. Men det är viktigt att komma ihåg att det gör även allt det andra. 
Men ingen ska ha synpunkter på mig eller nån annan hur vi hanterar detta. 
Vissa dagar är tyngre och det måste de få vara. Men om jag är ledsen en dag har jag rätt att vara det. Det innebär inte att jag fastnat i sorgen, eller inte kommer vidare.
 
För vidare kommer alla, sån är naturen.
Till sist Magnus Carlson med Eternal Love.  Till alla er som saknar någon alldeles speciell.
.
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Wedberg - 8 april 2022 16:18


Älskade vännen!! Så länge sen jag skrev här. Idag är det din födelsedag, ännu en utan dig. Det är 10:e gången vi inte kan fira dig. Om du fått vara kvar hade vi firat din 31-årsdag idag. Men du är för alltid 21, litet vilsen och inte riktigt vuxen. J...

Av Eva Wedberg - 8 april 2020 20:32


Älskade Stinta!   Det är så obegripligt, ytterligare en födelsedag utan dig. Jag börjar tappa räkningen hur många gånger du inte varit med. Jag tror det är den åttonde gången nu.  Det har flera gånger varit dramatiskt runt omkring den här dagen...

Av Eva Wedberg - 12 januari 2020 18:28

12 januari. F**ng j**a dag. Sju år idag sen katastrofen. Det är helt otroligt att det gått sju är. 12 januari kommer aldrig att bli en bra dag. Inget den dagen kan uppväga att Helena lämnade oss den 12 januari 2013. Jag vet inte om ni sett filmer...

Av Eva Wedberg - 8 april 2019 12:03


     28 år idag 28 år, bara två år till 30. När du lämnade oss var du mindre än två år äldre än 20. Och du är för evigt 21 år, det var de år du fick här hos oss. Eller snarare de år vi fick med dig. Daniel din storebror som föddes 19 månade...

Av Eva Wedberg - 11 januari 2018 21:12

Helt plötsligt är vi här igen. 11 januari, imorgon 12 januari. Det har gått ytterligare ett år. 5 år. Det är svårt att förstå. Så kort tid och ett helt liv på samma gång. Jag mår bra nu. Livet är gott på så många sätt. Jag är glad för det mes...

Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards