catchingup

Alla inlägg den 7 juni 2013

Av Eva Wedberg - 7 juni 2013 12:49

Jag har packat väskan för att åka och hälsa på min vän Sanna i Julita.

Hon möter mig och Emilia i Katrineholm. Hon har lovat en turistvisning av stan, som visst tar ungefär en kvart :-).

Sen ska vi ha myskväll och sova över hos Sanna.

Sanna och jag bodde grannar på Tumba Gärde för ett antal år sedan. Vi har haft sporadisk kontakt på sistone men när vi nu förlorade Helena kom hon med stöd  när vi behövde det.


Jag har ju tidigare skrivit om hur vi upplevt att även de offentliga inrättningarna har fungerat nu när vi behövde dem.

Polisen, kyrkan, vården.

Men visst visar det sig också att byråkratin finns kvar till viss del.

Följande är några exempel som vi varit med om nu i vår. Läs med glimten i ögat.


Skatteverket

Hela bouppteckningen med bilagor och tillsammans med följebrev på en hel sida  kom tillbaka för att jag missat att kryssa i en ruta.


Försäkringskassan

Försäkringskassan betalade ut för mycket pengar till mig under ett par veckor.

När JAG uppmärksammat dem på det kom ett brev om att jag fått för mycket.

De övervägde att kräva återbetalning. Jag hade en vecka på mig att komma med invändningar innan beslutet trädde i kraft.

Jag ringde handläggaren och föreslog att man kunde dra beloppet från min nästa utbetalning eftersom jag fortfarande är sjukskriven och dessutom inte fått ersättning på 1 1/2 månad.

Men det gick inte alls, det är en annan avdelning som jobbar med återbetalningar och det kan inte samordnas.

Så nu väntar jag på beslutet att jag ska betala tillbaka. Jag kommer att få ett inbetalningskort och har 30 dagar på mig att betala.


Arbetsförmedlingen

I början av februari fick Helena brev från Arbetsförmedlingen att hon inte längre var inskriven där.

Skälet?

Hon hade fått jobb från 29 januari.


Jag har ännu inte kommit mig för att ringa och fråga var de fått den uppgiften från. Men jag är faktiskt nyfiken på riktigt vilket jobb det var och hur det kunde bli registrerat på det viset hos Arbetsförmedlingen.

Presentation


Jag heter Eva Wedberg. Jag är en vanlig 3-barnsmamma.
Den 12 jan 2013 rämnade världen då vår älskade dotter Helena tog sitt liv, 21 år ung. Bloggen handlar om hur vi hanterar saknaden efter henne.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards